Gör det roligare att träna

Om det är så att träningsmotivationen tryter en del så gäller det att hitta sätt att göra det roligare på. Det för att komma igång och sedan hålla igång. Det kan vara bra att även satsa på att äta tillskott, läs mer här, samt se över maten du äter. 

Riktlinjer för ökad motivation

Det du ska göra innan du börjar träna det är att sätta ett mål och fundera på vad det är du vill få ut av det. Kanske du har ett specifikt mål att vilja kunna springa ett visst antal kilometer. Känns målet alltför långt borta, sätt delmål och belöna dig längs vägen.

Sedan när du väl börjar, skynda långsamt, alltså ta det lugnt i början. Ett vanligt fel är att man tar och tränar varje dag, i en veckka, sedan så orkar man inte mer. 

Det kan ge ökad motivation att träna tillsammans med någon. Din partner eller kanske en vän. Det så att ni kan peppa varandra. 

En annan viktig aspekt när det gäller träningen är att det inte får gå för lång tid mellan passen, tänk att du ska träna ungefär var tredje dag. Om det går längre än så finns det en risk att du aldrig hinner komma in i rutinen.

Längden på dina pass är inte ett måste att de är långa, all rörelse du gör räknas. För vissa kan det till exempel kännas som ett stort steg att träna en hel timme. Satsa på en halvtimme i stället. 

15 apr 2020